Show simple item record

La evaluación discursiva a través del modo y la modalidad

dc.creatorCepeda, Gladys
dc.date2018-02-22
dc.date.accessioned2020-07-14T19:18:57Z
dc.date.available2020-07-14T19:18:57Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1623
dc.identifier10.4067/S0071-17132000003500001
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144365
dc.descriptionConsidering that linguistic practice involves an evaluation process on the part of the speaker with respect to the hearer, the use of the markers of mood and modality are analyzed in the Spanish of the city of Valdivia (Chile). The corpus was taken from six semiformal interviews to representative speakers belonging of generation 2, of both sexes and three social groups. The results show that the general tendency of use in this speech situation is: the informative genre, the declarative mood, the indicative mood, speech acts of an informative intention, the emphazing adverbial disjunts of content, the style adverbial disjuncts of manner, the emphasizing, intensifying and focus subjuncts and the predicative adjectives (descriptive and evaluative) and intensifying adjectives. Besides, the analysis shows the variation due to sociolinguistic conditioning that represents the speaker’s evaluation in relation to his view of the world and of himself.en-US
dc.descriptionDado el hecho de que la práctica lingüística involucra una actitud evaluativa del hablante con respecto al interlocutor, se analiza el uso del modo y la modalidad en el español de la ciudad de Valdivia (Chile). La muestra se obtuvo de seis entrevistas semiformales a representantes de la generación 2, de ambos sexos y de tres grupos sociales. Los resultados indican que la tendencia principal de uso en esta situación de entrevista es el género informativo, el modo declarativo, el modo indicativo, los actos de habla de informar, los adverbiales disjuntos de contenido enfatizadores, los disjuntos de estilo de manera, los subjuntos enfatizadores, intensificadores y de foco, y los adjetivos predicativos (descriptivos y valorativos) e intensificadores. Se señala, además, la variación de condicionamiento sociolingüístico que refleja el proceso evaluativo que hace el hablante de su visión de mundo y de sí mismo.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1623/1701
dc.rightsDerechos de autor 2000 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; Núm. 35 (2000); 7-22en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 35 (2000); 7-22es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.titleDiscourse evaluation by mood and modalityen-US
dc.titleLa evaluación discursiva a través del modo y la modalidades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record