• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

From xerox to pdf: Juan Luis Martínez and Tan Lin

De la fotocopia al pdf: Juan Luis Martínez y Tan Lin

Author
Cussen, Felipe

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1280
10.4067/S0071-17132016000100002
Abstract
In this essay I'll reflect on the possibilities of literary appropriation related to xerox and computer technologies. I will analyze two cases from very different cultural contexts. The first is the posthumous book El poeta anónimo, by Juan Luis Martínez, developed throughout the '80s, and composed almost entirely of photocopies of other books, magazines and newspapers. The second is two recent works of American poet Tan Lin, Seven Controlled Vocabularies and Obituary 2004. The Joy of Cooking, which includes scanned photographs, documents and objects, and Heath, which takes a lot of material from websites. Both authors are close to the notion of the poet as a "remixer" proposed by Vilém Flusser, but also try to show the loss that involves cutting, copying and pasting.
 
En este ensayo reflexionaré sobre las posibilidades de apropiación literaria que permiten la fotocopiadora y el computador. Para ello, analizaré dos casos provenientes de contextos culturales muy diversos. El primero es el libro póstumo El poeta anónimo, de Juan Luis Martínez, desarrollado a lo largo de los '80, y compuesto casi exclusivamente por fotocopias de otros libros, revista y periódicos. El segundo son dos obras recientes del poeta norteamericano Tan Lin, Seven Controlled Vocabularies and Obituary 2004. The Joy of Cooking, donde incluye fotografías, documentos y objetos escaneados, y Heath, en el que copia una gran cantidad de material de páginas web. Como se podrá observar, ambos autores están cerca de la noción del poeta como un "remixer", planteada por Vilém Flusser, pero además intentan reflejar la pérdida que implica cortar, copiar y pegar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB