• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

The use of emphatic pero in the PRESEEA corpus from Santiago de Chile

El uso de pero enfático en el corpus PRESEEA de Santiago de Chile

Author
Arriagada Anabalón, Silvana

Guerrero González, Silvana

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1281
10.4067/S0071-17132016000100003
Abstract
This investigation is concerned with the use of pero at a discourse level and its sociolinguistic stratification in the corpus of the Proyecto Para el Estudio Sociolingüístico del Español de España y América (PRESEEA), corresponding to Spanish native speakers from Santiago de Chile. Firstly, the study determines the elements that are emphasized through the use of pero. Secondly, the frequency of the particle's use is established in order to determine any variation between its utilization and the speakers' sociodemographic factors. In addition, the analysis seeks to correlate the frequency of use with the type of discursive sequence (narrative or argumentative) in which it is found. Data analysis allowed us to conclude that the elements emphasized through pero are nouns, adjectives, adverbs, reduplications and others, such as sentences. The study demonstrates that this particle is mainly employed in the narrative discourse of women, and that it is a resource mostly found in youth language from the speech community under investigation.
 
En esta investigación se analiza el comportamiento del pero enfático a nivel discursivo y su estratificación sociolingüística en el corpus del Proyecto Para el Estudio Sociolingüístico del Español de España y América (PRESEEA) correspondiente al habla de Santiago de Chile. Primero se determina cuáles son los elementos enfatizados con pero. Luego, se establece la frecuencia de empleo de dicha partícula, para comprobar si existe variación entre su uso y los factores sociodemográficos de los hablantes. Además, se correlaciona su frecuencia de empleo con el tipo de secuencia discursiva (narrativa o argumentativa) en la que se registra. El análisis de los datos nos permitió concluir que los elementos enfatizados con pero son sustantivos, adjetivos, adverbios, reduplicaciones y otros, como oraciones. El análisis demuestra que el elemento en estudio es mayormente empleado en discursos narrativos de mujeres y que se trata de un recurso más propio del habla joven de la comunidad de habla en estudio.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB