From wise knowledge to dramatized knowledge. New foundations for the permanent application of theater in the classroom
Del saber sabio al saber dramatizado. Nuevos fundamentos para la aplicación permanente del teatro en el aula
dc.creator | Lara Coronado, Luis Fernando | |
dc.date | 2018-05-24 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T19:21:36Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T19:21:36Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/2901 | |
dc.identifier | 10.4206/rev.stultifera.2018.v1n1-05 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144562 | |
dc.description | This essay reveals a new approach to the theatrical phenomenon that surpasses the traditional view of theater in school as theaterspectacle, limited to playful-performing objectives of a temporary nature, to enable its practice permanent in the classroom as an activator of the development of thinking. For this, the origin of the tension between theaterspectacle and classroom-spectacle is analyzed, revealing the historicist approach that underlies the traditional use of theater in school and its consequences in the failed implementation of theater in the curriculum as an activator of creative thinking. This demonstrates the weakness and inconsistency of the historicist foundation to grant the theater its status of scientific knowledge and a redefinition of theater as knowledge is proposed, which allows it to be installed permanently in the classroom. | en-US |
dc.description | Este ensayo da a conocer un nuevo enfoque del fenómeno teatral que supere la mirada tradicional del teatro en la escuela como teatro-espectáculo, limitado a objetivos lúdico-representativos de índole temporal, para posibilitar su práctica permanente en el aula como activador del desarrollo del pensamiento. Para ello se analiza el origen de la tensión entre teatro-espectáculo y aula-espectáculo, develando el enfoque historicista que subyace en el uso tradicional del teatro en la escuela, y sus consecuencias en la fallida implementación del teatro en el currículum como activador del pensamiento creativo. Así se evidencia la debilidad e inconsistencia del fundamento historicista para otorgar al teatro su status de saber sabio escolarizable, y se plantea una redefinición del teatro como saber, la cual permita instalarlo de manera permanente en el aula. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Sede Puerto Montt Universidad Austral de Chile | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/2901/2430 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Revista Stultifera | es-ES |
dc.source | Revista Stultifera; Vol. 1 Núm. 1 (2018); 60-82 | en-US |
dc.source | Revista Stultifera; Vol. 1 Núm. 1 (2018); 60-82 | es-ES |
dc.source | 0719-983X | |
dc.title | From wise knowledge to dramatized knowledge. New foundations for the permanent application of theater in the classroom | en-US |
dc.title | Del saber sabio al saber dramatizado. Nuevos fundamentos para la aplicación permanente del teatro en el aula | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Stultifera
[0-9]{4}