• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item

From a familystry to a social condenser. The Chollín Collective as a modern archetype

Del familisterio al condensador social. El colectivo Chollín como arquetipo moderno;

Author
Fuentes Hernández, Pablo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/173
10.4206/aus.2015.n17-09
Abstract
The Chollín Collective (Ramón Acuña, Alberto Risopatrón, Mario Valdivieso, 1943-1 950) of Schwager coal company, featuring an unprecedented modern language and an unusual size, becomes part of the industrial city of Puchoco, Schwager, south of Chile, declared a typical site in 2010. This work reveals that it introduces at least three references of the architectonic avant-garde, the first two of a formal-ideological nature: the reforming interest of the utopian cities of the nineteenth century, and the progressive interests of the socialist avant-garde of the twentieth century; and the third one of an experiential nature: the perceptual phenomena of the architectural promenade. Its architectonic organization led a mixed and innovative set, unknown until then to the Latin-American historiography. Its design has promoted community relations, stressing the experiences about ownership and identity, aspects that ratify its introduction to the modern heritage.
 
El colectivo Chollín (Ramón Acuña, Alberto Risopatrón, Mario Valdivieso, 1943-1950) de la Carbonífera Schwager, poseedor de un lenguaje moderno inédito y un tamaño inusual, se incorpora a la ciudad industrial de Puchoco, Schwager, declarada zona típica en 2010, al sur de Chile. Este trabajo consigna que incorpora al menos tres referentes de la vanguardia arquitectónica, los dos primeros de orden ideológico-formal: el interés reformador de las ciudades utópicas del siglo XIX y los intereses progresistas de la vanguardia socialista del siglo XX; y el tercero de orden experiencial: los fenómenos perceptuales del promenade arquitectural. Su organización arquitectónica originó un conjunto mixto e innovador, desconocido por la historiografía latinoamericana. Su diseño ha fomentado las relaciones comunitarias, acentuando la experiencia sobre la pertenencia y la identidad, aspectos que ratifican su incorporación al patrimonio moderno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB