Show simple item record

Del familisterio al condensador social. El colectivo Chollín como arquetipo moderno;

dc.creatorFuentes Hernández, Pablo
dc.date2017-05-24
dc.date.accessioned2020-07-15T12:06:24Z
dc.date.available2020-07-15T12:06:24Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/173
dc.identifier10.4206/aus.2015.n17-09
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144567
dc.descriptionThe Chollín Collective (Ramón Acuña, Alberto Risopatrón, Mario Valdivieso, 1943-1 950) of Schwager coal company, featuring an unprecedented modern language and an unusual size, becomes part of the industrial city of Puchoco, Schwager, south of Chile, declared a typical site in 2010. This work reveals that it introduces at least three references of the architectonic avant-garde, the first two of a formal-ideological nature: the reforming interest of the utopian cities of the nineteenth century, and the progressive interests of the socialist avant-garde of the twentieth century; and the third one of an experiential nature: the perceptual phenomena of the architectural promenade. Its architectonic organization led a mixed and innovative set, unknown until then to the Latin-American historiography. Its design has promoted community relations, stressing the experiences about ownership and identity, aspects that ratify its introduction to the modern heritage.en-US
dc.descriptionEl colectivo Chollín (Ramón Acuña, Alberto Risopatrón, Mario Valdivieso, 1943-1950) de la Carbonífera Schwager, poseedor de un lenguaje moderno inédito y un tamaño inusual, se incorpora a la ciudad industrial de Puchoco, Schwager, declarada zona típica en 2010, al sur de Chile. Este trabajo consigna que incorpora al menos tres referentes de la vanguardia arquitectónica, los dos primeros de orden ideológico-formal: el interés reformador de las ciudades utópicas del siglo XIX y los intereses progresistas de la vanguardia socialista del siglo XX; y el tercero de orden experiencial: los fenómenos perceptuales del promenade arquitectural. Su organización arquitectónica originó un conjunto mixto e innovador, desconocido por la historiografía latinoamericana. Su diseño ha fomentado las relaciones comunitarias, acentuando la experiencia sobre la pertenencia y la identidad, aspectos que ratifican su incorporación al patrimonio moderno.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/173/186
dc.rightsDerechos de autor 2015 AUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad]es-ES
dc.sourceAUS [Architecture / Urbanism / Sustainability]; Núm. 17 (2015); 49-55en-US
dc.sourceAUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad]; Núm. 17 (2015); 49-55es-ES
dc.source0718-7262
dc.source0718-204X
dc.titleFrom a familystry to a social condenser. The Chollín Collective as a modern archetypeen-US
dc.titleDel familisterio al condensador social. El colectivo Chollín como arquetipo modernoes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record