Show simple item record

PROSPECTIVA TRANSDISCIPLINARIA Y ORGANIZACIÓN DEL CONOCIMIENTO: UNA APROXIMACIÓN EPISTÉMICA A LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN LA REGIÓN DE MAGALLANES, CHILE

dc.creatorOliva-Figueroa, Iván G.
dc.creatorMolina-Chávez, Walter M.
dc.creatorQuintero Tapia, John J.
dc.creatorDíaz-Barrera, Nicolás S.
dc.date2019-01-13
dc.date.accessioned2020-07-23T14:58:04Z
dc.date.available2020-07-23T14:58:04Z
dc.identifierhttp://www.magallania.cl/index.php/magallania/article/view/1070
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/145944
dc.descriptionThis paper presents the main theoretical guidelines associated with a program of scientific research on the possibilities and constraints for the development of inter-transdisciplinary dynamics in Higher Education in Chile. On this basis, the field research aim was to interpret and map the extensive regions of sense around the notion of transdisciplinarity deployed in various disciplinary fields in Higher Education in the Magallanes Region. Complementary methodological strategies were considered for the generation and analysis of information. The results suggest that the notion of inter-disciplinarity is an element of sense/direction with broad social and academic value for the informants, key participants of this research. However, this wide and distributed evaluation, is expressed in a variety of ways in terms of the elements of senses adjacent to it, in correlation with the various disciplinary fields and the role (scholars and students) that key informants playen-US
dc.descriptionEl artículo expone los principales lineamientos teóricos asociados a un programa de investigación científica en torno a las posibilidades y condicionantes para el desarrollo de dinámicas inter-transdisciplinares en la Educación Superior en Chile. Desde esta base, la investigación de campo tuvo por objetivo interpretar y cartografiar las amplias regiones de sentido en torno a la noción de transdisciplinariedad desplegadas en diversos campos disciplinarios en la Educación Superior en la Región de Magallanes. Se consideraron estrategias metodológicas complementarias para la generación y análisis de información. Los resultados plantean que la noción de inter-transdisciplina es un elemento de sentido con amplio valor social y académico para los informantes claves participantes de la investigación. No obstante, esta amplia y distribuida valoración, se expresa de formas muy diversas en términos de los elementos de sentidos adyacentes a ella, en correlato con los diversos campos disciplinares y el rol (académicos y estudiantes) que desempeñan los informantes claves.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Magallaneses-ES
dc.relationhttp://www.magallania.cl/index.php/magallania/article/view/1070/829
dc.sourceMagallania; Vol. 46 No. 2 (2018); 129-142en-US
dc.sourceMagallania; Vol. 46 Núm. 2 (2018); 129-142es-ES
dc.source0718-2244
dc.source0718-0209
dc.subjectinterdisciplinaes-ES
dc.titleTRANSDISCIPLINARY PROSPECTIVE AND KNOWLEDGE ORGANIZATION: AN EPISTEMYC APPROACH TO HIGHER EDUCATION IN THE MAGALLANES REGION, CHILEen-US
dc.titlePROSPECTIVA TRANSDISCIPLINARIA Y ORGANIZACIÓN DEL CONOCIMIENTO: UNA APROXIMACIÓN EPISTÉMICA A LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN LA REGIÓN DE MAGALLANES, CHILEes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record