• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Revista de Estudiantes de Terapia Ocupacional: RETO
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Revista de Estudiantes de Terapia Ocupacional: RETO
  • View Item

Illiteracy and occupation in rural population

Analfabetismo y ocupación en población rural

Author
Latorre, Yesenia

Full text
http://www.reto.ubo.cl/index.php/reto/article/view/93
Abstract
This project is part of giving priority to the illiterate rural population from an Occupational Therapy approach. Therefore, the purpose of the present investigation is to determine which are those occupations that have been limited due to illiteracy in the rural population of the Chichira and Monteadentro districts of the city of Pamplona. This study is of the descriptive-correlational type, since, through the application of the OPHI-II instruments (Historical Occupational Performance Interview) and MOCA (Montreal Cognitive Assessment), it describes and relates illiteracy to the occupations of the rural population, determining that lack of schooling and illiteracy severely affect upper-level cognitive processes, which has negatively interfered with the occupational performance of the population, leading to restrictions on occupational participation, affecting the well-being and quality of life of the population.
 
Esta investigación busca describir a la población rural analfabeta desde la Terapia Ocupacional Comunitaria. Su objeto es determinar cuáles son aquellas ocupaciones que se han visto limitadas a causa del analfabetismo en la población rural de las veredas Chichira y Monteadentro de la ciudad de Pamplona. La investigación es de tipo descriptivo-correlacional, ya que, mediante la aplicación de los instrumentos OPHI-II (Entrevista Histórica del Desempeño Ocupacional) y MOCA (Evaluación Cognitiva de Montreal) describe y relaciona el analfabetismo con las ocupaciones de la población rural, determinando que la falta de escolarización y el analfabetismo afectan de manera severa los procesos cognitivos de nivel superior lo cual ha interferido negativamente sobre el desempeño ocupacional de la población, conllevando a restricciones en la participación ocupacional, afectando el bienestar y la calidad de vida de la población.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB