Handicapped adolescents-sexuality and affectivity workshops
Adolescentes discapacitados: talleres de afectividad y sexualidad
Author
Luengo Ch., María Ximena
Toledo D., Virginia
Fuentes C., M. Eugenia
Lobos G., Lucía
Molina C., Ramiro
Molina G., Temístocles
Abstract
Medicine has extended the life of chronic and handicapped patients who formerly died before adolescence. One of the problems they encounter is the denial of their sexuality by the family and society. Between 1996 and 1998, 32 adolescents, either handicapped or suffering from chronic diseases participated in the Centre of Reproductive Medicine and Integral Development of the Adolescent (CEMERA) of the Faculty of Medicine, University of Chile, in a programme of workshops on affectivity and sexuality. 25 mothers of disabled adolescents participated in a series of parallel workshops. They were evaluated at the beginning and end of the workshops and 6 months later using a test previously employed to evaluate normal adolescents. The level of self-esteem increased (Coopersmith s test), with a significantly increase in the knowledge acquired about affectivity and reproduction. There was also an increase in the mothers awareness. Recognition of the mothers feelings would improve the doctor-patient-family relationship. We recommend this type of workshop for education about affectivity and sexuality as part of the integral support for these families. La medicina ha prolongado la vida de pacientes crónicos y discapacitados que fallecían antes de la adolescencia. Uno de los problemas que enfrentan es la negación de su sexualidad por la sociedad y la familia. Durante 3 años (1996-1998), 32 adolescentes discapacitados o portadores de patologías crónicas, participaron en el Centro de Medicina Reproductiva y Desarrollo Integral del Adolescente (CEMERA), de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile, en un programa de talleres para el abordaje de la afectividad y la sexualidad. Veinticinco madres de adolescentes discapacitados participaron también en talleres paralelos. Fueron evaluados con un test previamente probado con adolescentes sin discapacidad, al inicio, al final y 6 meses después. El nivel de autoestima (test de Coopersmith) y los conocimientos adquiridos en reproducción y afectividad aumentaron significativamente y se mantuvieron a 6 meses de seguimiento. Los conocimientos de las madres también presentaron un aumento significativo. Reconocer los sentimientos de las madres podría mejorar la relación médico-paciente-familia. Se recomienda esta metodología de trabajo para la educación en afectividad y sexualidad, así como para el apoyo integral a este tipo de adolescentes y sus familias.