Show simple item record

Adolescentes discapacitados: talleres de afectividad y sexualidad

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorLuengo Ch., María Ximena
dc.creatorToledo D., Virginia
dc.creatorFuentes C., M. Eugenia
dc.creatorLobos G., Lucía
dc.creatorMolina C., Ramiro
dc.creatorMolina G., Temístocles
dc.date2000-06-10
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1606
dc.descriptionMedicine has extended the life of chronic and handicapped patients who formerly died before adolescence. One of the problems they encounter is the denial of their sexuality by the family and society. Between 1996 and 1998, 32 adolescents, either handicapped or suffering from chronic diseases participated in the Centre of Reproductive Medicine and Integral Development of the Adolescent (CEMERA) of the Faculty of Medicine, University of Chile, in a programme of workshops on affectivity and sexuality. 25 mothers of disabled adolescents participated in a series of parallel workshops. They were evaluated at the beginning and end of the workshops and 6 months later using a test previously employed to evaluate normal adolescents. The level of self-esteem increased (Coopersmith s test), with a significantly increase in the knowledge acquired about affectivity and reproduction. There was also an increase in the mothers awareness. Recognition of the mothers feelings would improve the doctor-patient-family relationship. We recommend this type of workshop for education about affectivity and sexuality as part of the integral support for these families.en-US
dc.descriptionLa medicina ha prolongado la vida de pacientes crónicos y discapacitados que fallecían antes de la adolescencia. Uno de los problemas que enfrentan es la negación de su sexualidad por la sociedad y la familia. Durante 3 años (1996-1998), 32 adolescentes discapacitados o portadores de patologías crónicas, participaron en el Centro de Medicina Reproductiva y Desarrollo Integral del Adolescente (CEMERA), de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile, en un programa de talleres para el abordaje de la afectividad y la sexualidad. Veinticinco madres de adolescentes discapacitados participaron también en talleres paralelos. Fueron evaluados con un test previamente probado con adolescentes sin discapacidad, al inicio, al final y 6 meses después. El nivel de autoestima (test de Coopersmith) y los conocimientos adquiridos en reproducción y afectividad aumentaron significativamente y se mantuvieron a 6 meses de seguimiento. Los conocimientos de las madres también presentaron un aumento significativo. Reconocer los sentimientos de las madres podría mejorar la relación médico-paciente-familia. Se recomienda esta metodología de trabajo para la educación en afectividad y sexualidad, así como para el apoyo integral a este tipo de adolescentes y sus familias.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1606/1466
dc.rightsCopyright (c) 2000 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 71, Núm. 1 (2000): Enero - Febrero; 24-31en-US
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 71, Núm. 1 (2000): Enero - Febrero; 24-31es-ES
dc.source0370-4106
dc.source0370-4106
dc.subjecten-US
dc.subjectAdolescents; Handicapped; Affectivity; Sexuality; Workshops; Children with Special Health Care Needs; Adolescence; Sexual Healthen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectAdolescentes; Discapacitados; Afectividad; Sexualidad; Talleres; NANEAS; Adolescencia; Salud Sexual y Reproductivaes-ES
dc.titleHandicapped adolescents-sexuality and affectivity workshopsen-US
dc.titleAdolescentes discapacitados: talleres de afectividad y sexualidades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record