THE FORGOTTEN EXHIBITION. CAYC IN CHILE, 1973
LA EXPOSICIÓN OLVIDADA. EL CAYC EN CHILE, 1973
Author
Vidal Valenzuela, Sebastian Andre
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/61610.32995/rev180.Num-45.(2020).art-616
Abstract
In 1972, CAYC (Center for Arte and Communication, Buenos Aires, 1968) opened its exhibition “Hacia un perfil del arte latinoamericano”. The show, organized by the cultural promoter Jorge Glusberg, included 143 pieces by 36 artists from Argentina, Latin America, The United Stated, and Europe. The exhibition, which traveled around different art spaces in the world, attempted to explore, trough heliographic pieces, a conceptualization of “Latin American” under the lens of the regional conflicts amplified by the political struggles in those years. In this article, I will present how this exhibition, despite been sent to Santiago to be exhib- ited in the National Museum of Fine Arts in 1973, was left forgotten for over 45 years in the museum’s storage due to the coup d’Etat. Today, thanks to the studies of documents, archives and diverse collections, it has been possible to reconstruct this history and study in depth through the analysis of three emblematic artworks. En 1972 el Centro de Arte y Comunicación (CAYC), fundado en Buenos Aires en 1968, inauguró la exposición Hacia un perfil del arte latinoamericano. La muestra, curada por el promotor cultural Jorge Glusberg, incluyó 143 piezas correspondientes a 36 artistas de Argentina, América Latina, Estados Unidos y Europa. La exhibición, que viajó por distintos espacios exhibitivos del mundo, apuntaba a explorar, por medio de obras heliográficas, una conceptualización de “lo latinoamericano”, bajo el lente de las tensiones regionales amplificadas por las luchas políticas de aquellos años. En el presente artículo presentaré cómo esta exposición, a pesar de haber sido enviada a Santiago en 1973, con la intención de ser expuesta en el Museo Nacional del Bellas Artes (MNBA), quedó olvidada en los depósitos del museo durante más de 45 años, debido al golpe de Estado. Hoy, gracias al estudio de fuentes documentales, archivos y colecciones diversas, se ha podido reconstruir dicha historia, y proponer una lectura en profundidad, a través del análisis de tres obras consideradas emblemáticas.