Ciencia del conocimiento sensible: Principios racionalistas en la estética de Alexander Baumgarten
The science of sensitive knowledge: rationalistic principles of the esthetical doctrine of Alexander Baumgarten;
;
Author
Chiuminatto, Pablo
Abstract
A mediados del siglo XVIII, A. Baumgarten estableció una “ciencia del conocimiento sensible” o estética. Su propuesta ampliaba el legado de Leibniz y Wolff, profundizaba la noción de experiencia y asumía el esquema tradicional de la Idea (claridad y distinción) que Leibniz criticó a Descartes, pero considerando la acepción de ideas “simbólicas”. No obstante su relevancia, la propuesta de Baumgarten no siempre es considerada para comprender la teoría del arte (o de lo ‘bello’, en general), que aparece como una vía menos relevante frente a la revolución kantiana de la estética asociada a la noción de juicio de gusto. In the middle of the 18th century, A. Baumgarten established a science of sensitive knowledge also known as aesthetics. His proposal expanded the legacy from Leibniz and Wolff, it deepened the notion of experience and assumed the traditional model of the Idea (clarity and distinction) that Leibniz criticized to Descartes, while it still considered the meaning of “symbolic” ideas. Notwithstanding its relevance, Baumgarten’s proposal is not always considered in the understanding of the theory of arts (or of ‘the beautiful’ in general), which appears to be a less relevant route when compared to the Kantian revolution of aesthetics associated to the notion of the judgment of taste.