• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item

Perceptions about rural teacher´s identity in the Ñuble County, Chile.

Percepciones sobre la identidad del profesor rural en la Región del Ñuble, Chile

Author
Balbontin Alvarado, Roxana Pamela

Rojas Muñoz, Noemí Isabel

Full text
https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/91
10.35811/rea.v10i0.91
Abstract
The research presented in this article has attempted to generate in-depth and first-hand knowledge of how the identity of teachers working in rural areas is shaped and configured. The study was carried out in two rural communities in the Ñuble region. Through a mixed study, with a qualitative predominance, it was possible to investigate the perceptions of a sample of practicing teachers at different stages of their careers. The findings of the study show that the rural teacher's identity is shaped by various characteristics particularly relevant to the rural educational context of Ñuble. These features are equally transferable to other educational realities of rural communities in Chile. The study revealed that rural teachers are perceived as professionals with great vocation, motivated for their work, highly professional, and multifaceted. They also establish close relations with their educational communities and commonly work in challenging conditions due to the scarcity of resources for carrying out their work optimally.
 
La investigación que se presenta en este artículo ha intentado generar conocimiento profundo y de primera fuente sobre cómo se forja y configura la identidad de los docentes que ejercen su profesión en el contexto rural. El estudio se desarrolló en dos comunas rurales de la Región de Ñuble. A través de un estudio de carácter mixto, con predominancia cualitativa, fue posible indagar sobre las percepciones de una muestra de docentes en ejercicio, en distintas etapas de sus carreras. Los hallazgos del estudio dan cuenta de que la identidad del profesor rural se encuentra configurada por diversas características, particularmente relevantes para el contexto educacional rural de Ñuble, pero que de igual modo resultan trasferibles a otras realidades educativas de comunas rurales de Chile. El estudio ha revelado que profesor rural se percibe como un profesional con alto grado de vocación y motivación por su quehacer, caracterizado por un alto grado profesionalismo, ejerce múltiples roles, establece relaciones estrechas con sus comunidades educativas y comúnmente trabaja en condiciones desafiantes por la escasez de recursos disponibles para ejercer su labor de manera óptima.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB