• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item

Epistemology of hospital pedagogy

Epistemología de la pedagogía hospitalaria

Author
Ocampo González, Aldo

Monsalve Labrador, Clargina

Full text
https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/93
10.35811/rea.v10i0.93
Abstract
The present analysis is contextualized in the elucidation of the Hospital Pedagogy epistemological contours with the purpose of revealing its nature and object. The aim is to analyze the theoretical contours of hospital pedagogy as interstitial and interdisciplinary knowledge, its zones of critical tension, and its forms of knowledge production. The methodology used is of a documentary nature, with established criteria for bibliographical selection and with consultation in databases such as SciElo and Scopus. The main conclusions reached are the following: a) hospital pedagogy constitutes a field of knowledge whose wisdoms are syntagmatic; b) at the heart of its core concepts - pedagogy and medicine - it develops new understandings to address the reality to which it is committed; c) hospital pedagogy inaugurates a new space to understand both the educational fact and its concepts as well as medicine and its approximations to the approach of the human condition; and e) the recognitive  enterprise, which crosses the nature of hospital pedagogy, does not assign to a Hegelian dialectic relationship, but rather, the configuration of its liminal, membrane and the interstitial domain is affirmed in an uneasy dialectal relationship, in permanent search and movement.
 
Este análisis se contextualiza en la dilucidación de los contornos epistemológicos de la Pedagogía Hospitalaria, a fin de revelar su naturaleza y objeto. Como objetivo, se persigue analizar los contornos teóricos de la pedagogía hospitalaria como saber intersticial e interdisciplinario, sus zonas de tensionalidad crítica y sus formas de producción del conocimiento. La metodología utilizada es de carácter documental, con criterios establecidos para la selección bibliográfica y con consulta en bases de datos como SciElo y Scopus. Las conclusiones principales a las cuales se llegaron son las siguientes: a) la pedagogía hospitalaria constituye un campo del conocimiento cuyos saberes son de carácter sintagmático; b) en la entridad de sus conceptos vertebradores -lo pedagógico y lo médico- desarrolla nuevas comprensiones para abordar la realidad a la cual se avoca; c) la pedagogía hospitalaria inaugura un espacio nuevo para comprender tanto el hecho educativo y sus conceptos así como la medicina y sus aproximaciones acerca del abordaje de la condición humana y e) la empresa recognoscitiva, que atraviesa la naturaleza de lo pedagógico hospitalario, no adscribe a una relación dialéctica hegeliana, sino que, la configuración de su dominio liminal, membránico e intersticial se afirma en una relación dialectal inquieta, en permanente búsqueda y en movimiento.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB