Show simple item record

Epistemología de la pedagogía hospitalaria

dc.creatorOcampo González, Aldo
dc.creatorMonsalve Labrador, Clargina
dc.date2020-07-17
dc.identifierhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/93
dc.identifier10.35811/rea.v10i0.93
dc.descriptionThe present analysis is contextualized in the elucidation of the Hospital Pedagogy epistemological contours with the purpose of revealing its nature and object. The aim is to analyze the theoretical contours of hospital pedagogy as interstitial and interdisciplinary knowledge, its zones of critical tension, and its forms of knowledge production. The methodology used is of a documentary nature, with established criteria for bibliographical selection and with consultation in databases such as SciElo and Scopus. The main conclusions reached are the following: a) hospital pedagogy constitutes a field of knowledge whose wisdoms are syntagmatic; b) at the heart of its core concepts - pedagogy and medicine - it develops new understandings to address the reality to which it is committed; c) hospital pedagogy inaugurates a new space to understand both the educational fact and its concepts as well as medicine and its approximations to the approach of the human condition; and e) the recognitive  enterprise, which crosses the nature of hospital pedagogy, does not assign to a Hegelian dialectic relationship, but rather, the configuration of its liminal, membrane and the interstitial domain is affirmed in an uneasy dialectal relationship, in permanent search and movement.en-US
dc.descriptionEste análisis se contextualiza en la dilucidación de los contornos epistemológicos de la Pedagogía Hospitalaria, a fin de revelar su naturaleza y objeto. Como objetivo, se persigue analizar los contornos teóricos de la pedagogía hospitalaria como saber intersticial e interdisciplinario, sus zonas de tensionalidad crítica y sus formas de producción del conocimiento. La metodología utilizada es de carácter documental, con criterios establecidos para la selección bibliográfica y con consulta en bases de datos como SciElo y Scopus. Las conclusiones principales a las cuales se llegaron son las siguientes: a) la pedagogía hospitalaria constituye un campo del conocimiento cuyos saberes son de carácter sintagmático; b) en la entridad de sus conceptos vertebradores -lo pedagógico y lo médico- desarrolla nuevas comprensiones para abordar la realidad a la cual se avoca; c) la pedagogía hospitalaria inaugura un espacio nuevo para comprender tanto el hecho educativo y sus conceptos así como la medicina y sus aproximaciones acerca del abordaje de la condición humana y e) la empresa recognoscitiva, que atraviesa la naturaleza de lo pedagógico hospitalario, no adscribe a una relación dialéctica hegeliana, sino que, la configuración de su dominio liminal, membránico e intersticial se afirma en una relación dialectal inquieta, en permanente búsqueda y en movimiento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.formatapplication/zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Las Américases-ES
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/93/127
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/93/168
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/93/128
dc.rightsDerechos de autor 2020 Aldo Ocampo González, Clargina Monsalve Labradores-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Educación las Américas; Vol 10 No 1 (2020): Revista Educación las Américas; 118-128en-US
dc.sourceRevista Educación Las Américas; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Revista Educación las Américas; 118-128es-ES
dc.source0719-7128
dc.titleEpistemology of hospital pedagogyen-US
dc.titleEpistemología de la pedagogía hospitalariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record