Aesthetic paradigm and decorative arts in Republican Chile: an approach through the exhibitions of 1873 and 1875
Paradigma estético y artes decorativas en el Chile republicano: una aproximación a través de las exposiciones de 1873 y 1875
Author
Bergot, Solène
Vergara Leyton, Enrique
Garrido Peña, Claudio
Abstract
This article reflects on the change in the aesthetic paradigm which affected the material environment of the Chilean elite in the 1870s. In this respect, it suggests that the shift from a colonial culture towards a new culture of “good taste”, based on Neoclassical and French style, was in line with the national project planned and implemented by the elites after the Independence, a project based on the concepts of modernity and progress. As for material culture, this phenomenon was evident in two spaces in particular: exhibitions as an instance for intervention and palaces as a place for reception and appropriation Este artículo reflexiona sobre el cambio de paradigma estético que afecta al entorno material de las elites chilenas en la década de 1870. En este sentido, postula que el desplazamiento de lo colonial a favor de un nuevo “buen gusto”, que apela a lo neoclásico y a lo francés, responde al proyecto de nación que las elites proyectan e implementan después de la Independencia, basado en las nociones de modernidad y de progreso. En cuanto a cultura material, este fenómeno se visibiliza en particular en dos espacios: las exposiciones como instancia de mediación y el palacio como espacio de recepción y apropiación.