The Gorgon’s Shout: Musical Crystallization of Mythos
El grito de la Gorgona: cristalización musical del mito
dc.creator | García, Arturo | |
dc.date | 2018-06-30 | |
dc.identifier | http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2165 | |
dc.identifier | 10.7764/aisth.63.7 | |
dc.description | This article debates about the interrelation between the music and myth as a creative model in the archaic Greece. The idea is to show how the myth gives form and content to the narrative intonation of events in the nomos [νόμος], the first musical form of history that emerge in a close relation between the musical practice and mythology, expressed throughout the archaic poetry and the musical contests in Delphos. The article’s title synthetized the archetypical idea of the ancient Greek culture about the notion of harmony proportion and measurement in which the Greeks developed his artistic ideal. So, The Gorgon’s shout is a phrase that coined the sonorous description of monstrosity that the ancient Greeks expressed whit fantasy in their music, giving to this shout an artistic order and form of expression. | en-US |
dc.description | El artículo tiene como objeto la interrelación entre música y mito como modelo poiético en la antigua cultura griega. Su idea es mostrar cómo el mito da forma y contenido a la narración entonativa de acontecimientos en el nomos [νόμος], primera forma musical de la historia que surge de una estrecha relación entre la práctica musical y la mitología, expresada a través de la poesía arcaica y los certámenes musicales de Delfos. El título del artículo sintetiza la idea arquetípica de la antigüedad griega sobre el sentido de la armonía, la proporción, el límite y la medida, sobre la la cual se desarrolló su ideal artístico. El Grito de la Gorgona es pues una frase que acuña la descripción sonora de lo monstruoso, quelos griegos expresaron con fantasía e imaginación en su música, dándole a este grito un orden y una forma de expresión artística. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto de Estética. Facultad de Filosofía | es-ES |
dc.relation | http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2165/2211 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 AISTHESIS | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 63 (2018); 145-170 | en-US |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 63 (2018); 145-170 | es-ES |
dc.source | 0718-7181 | |
dc.subject | Aulos | en-US |
dc.subject | Nomos | en-US |
dc.subject | Intonation | en-US |
dc.subject | Myth | en-US |
dc.subject | Delphos | en-US |
dc.subject | Gorgon | en-US |
dc.subject | Aulo | es-ES |
dc.subject | Nomos | es-ES |
dc.subject | Entonación | es-ES |
dc.subject | Mito | es-ES |
dc.subject | Delfos | es-ES |
dc.subject | Gorgona | es-ES |
dc.title | The Gorgon’s Shout: Musical Crystallization of Mythos | en-US |
dc.title | El grito de la Gorgona: cristalización musical del mito | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |