A Trembling Voice: Music and Self-affection in Jacques Derrida
Una voz temblorosa. Música y auto-afección en Jacques Derrida1
Author
Durán, Cristóbal
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/240610.4067/S0718-71812015000200003
Abstract
This paper attempts to show that the status of music in Jacques Derrida’s work offers a rigorous account of the figure of Self-Affection. If voice is the exemplary model of Self- Affection, as a space in which a Self ensures the stability of his presence, Derrida’s development of music as an experience of an impossible appropriation suggests a restatement of the self-affective voice. Self-Affection, as the possibility of subjectivity, would no longer be a homogeneous space enclosed on itself, but rather a spacing which establishes and prevents at the same time the monologue of voice. El presente artículo busca mostrar que el estatuto de la música en la obra de Jacques Derrida propone una problematización rigurosa de la figura de la auto-afección. Si esta última encuentra en la voz su modelo ejemplar, en tanto espacio en el cual un sí-mismo garantiza la estabilidad de su presencia, la formulación derrideana de la música como experiencia de una apropiación imposible sugiere una reformulación de la voz autoafectiva. La auto-afección, como posibilidad de una subjetividad, ya no sería un espacio homogéneo y cerrado sobre sí, sino un espaciamiento que instituye e impide a la vez el monólogo de la voz.