Territories of Violence in Detective Novels and Narco- Literature in Latin America: Mario Mendoza, Peter Elmore and Alejandro Páez
Los territorios de la violencia en la novela policial y la narcoliteratura latinoamericana: Mario Mendoza, Peter Elmore y Alejandro Páez1
Author
Santos López, Danilo
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/241010.4067/S0718-71812015000200005
Abstract
This article exposes the problem of violence in Latin American societies through the representation found in a series of novels first published in the 90s. The analysis focused on two detective novels: Enigma de los cuerpos (1995) by Peter Elmore, Satanás (2002) by Mario Mendoza and three narco-novels: Corazón de Kaláshnikov (2009), El reino de las moscas (2012) and Música para perros (2013) by Alejandro Páez Varela. These texts consider the situation of the protagonists-victims of the criminalized novel through anarrative perspective regarding limited, clearly-defined territories, such as Lima in PeterElmore’s novel, Bogotá in Mario Mendoza’s and Ciudad Juárez in Páez Varela’s. El artículo expone la problemática de la violencia en las sociedades latinoamericanas a través de su representación en una serie de novelas publicadas a partir de los años noventa. Para ello se seleccionó las novelas policiales Enigma de los cuerpos (1995) de Peter Elmore, Satanás (2002) de Mario Mendoza y las narconovelas Corazón de Kaláshnikov (2009), El reino de las moscas (2012) y Música para perros (2013) de Alejandro Páez Varela. Ellos son textos que recogen la situación de los personajes-víctimas de la novela criminalizada a través de la mirada narrativa sobre territorios muy delimitados como la Lima de Elmore, la Bogotá de Mendoza y Ciudad Juárez de Páez Varela.