Memory and Revolt in Poetry by Mapuche Women: Intimacy/Social Bond II
Memoria y revuelta en poetas mujeres mapuche: intimidad/lazo social II
Author
Luongo, Gilda
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/247210.4067/S0718-71812014000200006
Abstract
The following article exposes an indagative narrative located in the cross between poetry by Mapuche women, memory and sexual difference. There are two central figures explored by the textual interpretation: “the loss of land/of language” and “the struggle in the name of the fallen/in one’s own name”. This heuristic work is based on a multiple-sided theoretical-critical framework: feminist critical theory (Butler, Braidotti, Kristeva, Anzaldua), philosophy (Ricoeur, Blanchot) and literary criticism (Genovese, Blanchot). The selected corpus for the analysis is drawn from three major anthologies by Mapuche women: Hilando en la memoria, edited by Soledad Falabella, Allison Ramay, Graciela Huinao and Roxana Miranda Rupailaf (2006, 2009); and Kümedungun/Kümewirin edited by Maribel Mora Curriao and Fernanda Moraga (2010). El presente artículo expone una trama indagativa que se sitúa en los cruces de poesía escrita por mujeres mapuche, memoria y diferencia sexual. Dos son las figuras centrales que explora la interpretación textual: pérdida del territorio/de la lengua y la lucha en el nombre de l@s caíd@s/en el nombre propio. La labor heurística se sostiene en un armado teórico-crítico múltiple: teoría crítica feminista (Butler, Braidotti, Kristeva, Anzaldúa), filosofía (Ricoeur, Blanchot) y crítica literaria (Blanchot, Genovese). El corpus seleccionado de las poetas mapuche proviene de una tríada textual que ha permitido leerlas de manera conjunta: Hilando en la memoria (2006 y 2009) de Soledad Falabella, Alison Ramay, Graciela Huinao, Roxana Miranda Rupailaf; y Kümedungun/Kümewirin de Maribel Mora Curriao y Fernanda Moraga publicada el año 2010.