Lyndonizing Barry: A Hegelian Zoom
Lyndonizando a Barry: un zoom hegeliano
Author
Varas, Alejandro
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/250410.4067/S0718-71812014000100008
Abstract
The following essay it’s an analysis of Stanley Kubrick’s Barry Lyndon, from some notions proposed by G. W. F. Hegel in The Phenomenology of Spirit. Particularly, how the use of “zoom in” in the film makes possible mediation between Redmond Barry’s individual “I”s, articulated as moments of a logical subjective movement, which accounts for the negative nature of the identity. For that purpose, two specific scenes of the film are analyzed, first, his escape from the British Army and Lady Lyndon’s appearance. It is argued how, in each of them, the zoom proposes the becoming of Other, which denies both the protagonist and the spectator of the film. El presente ensayo realiza un análisis del film Barry Lyndon, dirigido por Stanley Kubrick, desde algunas nociones planteadas por G. W. F. Hegel en su obra Fenomenología del espíritu. En particular, se plantea cómo el “zoom in” en dicho film posibilita una mediación entre los yoes individuales de Redmond Barry, los cuales se articulan como momentos de un movimiento lógico subjetivo, que da cuenta del carácter negativo de la identidad. Para ello se analizan dos escenas específicas del film, estas son su escape del ejército inglés y la aparición de Lady Lyndon; se argumenta cómo, en cada una de ellas, el zoom propone un devenir Otro, el cual niega tanto al protagonista como al espectador del film.