Show simple item record

El arte y la subversión del archivo

dc.creatorTello, Andrés Maximiliano
dc.date2019-08-23
dc.date.accessioned2020-09-11T11:45:16Z
dc.date.available2020-09-11T11:45:16Z
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2512
dc.identifier10.4067/S0718-71812015000200007
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/151710
dc.descriptionThe following text critically analyzes a common thesis on contemporary art: the archive is the “paradigm”, the privileged “metaphor”, or a clear “trend” of its practices. After a review of the main theoretical and historical works that have raised this problem, this article proposes another view of the relationship between art and archive. If the archive is defined as a social machine that organizes and manages both signs as our own bodies through various archiving technologies that define our present, some recent artistic strategies can be understood more as subversive than as subsidiaries of the archive. Therein is where the singularity of such practices liesen-US
dc.descriptionEste texto realiza un análisis crítico de una difundida tesis sobre el arte contemporáneo: que el archivo es el “paradigma”, la “metáfora” privilegiada, o bien una clara “tendencia” de sus prácticas. Tras la revisión de los principales trabajos teóricos e historiográficos que han planteado esta cuestión, aquí se propone otra visión sobre las relaciones entre arte y archivo. Para nosotros el archivo es una máquina social que organiza y administra tanto los signos como nuestros propios cuerpos, mediante diversas tecnologías de archivación que definen nuestra “actualidad”. De ese modo ciertas estrategias artísticas recientes pueden ser comprendidas más como subversivas que como subsidiarias del archivo. Es allí donde radica la singularidad de tales prácticas respecto de este.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2512/2486
dc.rightsDerechos de autor 2019 AISTHESISes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 58 (2015); 125-143en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 58 (2015); 125-143es-ES
dc.source0568-3939
dc.source10.7764/ais.58
dc.subjectArten-US
dc.subjectArchiveen-US
dc.subjectArchiving technologiesen-US
dc.subjectArtistic strategiesen-US
dc.subjectPresenten-US
dc.subjectArtees-ES
dc.subjectArchivoes-ES
dc.subjectTecnologías de archivaciónes-ES
dc.subjectEstrategias artísticases-ES
dc.subjectActualidades-ES
dc.titleArt and the Subversion of Archiveen-US
dc.titleEl arte y la subversión del archivoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record