From Spanish painting to an Argentine weekly magazine. Eugenio Fornells’ Covers for Con Permiso
De la pintura española a un semanario argentino. Las portadas de Eugenio Fornells para Con Permiso
Author
Mouguelar, Lorena
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/273010.4067/S0718-71812015000100009
Abstract
This article proposes an iconographic analysis of the covers made by Eugenio Fornells for Con Permiso, a critical weekly magazine published in the city of Rosario, Argentina, between February and April of 1919. Despite the short life of this publication, its study allows us to focus on the ties between the traditions of western painting and certain illustrations printed in Argentina in the early 20th century, as well as on the impact that the transnational migrations of visual creators had on the trajectories of aesthetic trends from one continent to the other. The Catalan artist’s images show a productive crossing between elements of high modern culture and the massive satirical press El artículo propone un análisis iconográfico de las portadas que Eugenio Fornells realizó para Con Permiso, semanario crítico editado en la ciudad de Rosario, Argentina, entre febrero y abril de 1919. Pese a la breve existencia de esta publicación, su estudio permite poner a foco los vínculos entre las tradiciones de la pintura occidental y ciertas ilustraciones impresas en Argentina a principios del siglo XX, así como la incidencia de las migraciones trasnacionales de creadores visuales en el tránsito de tendencias estéticas de un continente a otro. Las imágenes del artista catalán muestran un cruce productivo entre elementos de la alta cultura moderna y la prensa satírica masiva.