Show simple item record

El documental, entre definiciones e indefiniciones

dc.creatorRojas Bez, José
dc.date2015-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2782
dc.identifier10.4067/S0718-718120150002000014
dc.descriptionThis essay reflects on the documentary regarded like kind of the movie art. It propose a definition of this genre correlated with the other two cardinal genres (the movies of fiction and the movies of animation): His common and analogous factors as well as his differences. Also it examine similarities and differences in the various uses, institutions and values of the documentary record −cinema art, journalism and didactics− and manifestations as the false documentary, without forgetting the movies of animation that reconstruct facts and truthful memoirs, often confused falsely with the documentary movies (the genres cannot be defined by veracity or falseness of the theme but of his modes of doing). It all intertwines in a esthetic conceptual system, of the theory of the art (plays, novels, painting…) and particularly of the cinema.   en-US
dc.descriptionEn este ensayo se reflexiona sobre el documental mirado como género del arte cinematográfico. Se propone una definición suya correlacionada con los otros dos géneros primordiales del cine (ficción y animación): sus factores comunes y análogos así como sus diferencias. También analiza semejanzas y diferencias en los diversos usos, instituciones y valores del registro documental −arte fílmico, periodismo y didáctica− y manifestaciones como el falso documental, sin olvidar los filmes animados que reconstruyen hechos y memorias verídicas, a menudo confundidos con el cine documental (los géneros no se definen a partir de la veracidad o falsedad del tema sino de sus modos de hacer). Todo ello se imbrica en un sistema conceptual estético, de la teoría general del arte (teatro, literatura, pintura, etc.) y particularmente del cine. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2782/2726
dc.rightsDerechos de autor 2019 <h4><strong>&nbsp;AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Est&eacute;ticas</strong></h4>es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 58 (2015); 279-312en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 58 (2015); 279-312es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.58
dc.subjectCine documentales-ES
dc.subjectFalso-documentales-ES
dc.subjectCinees-ES
dc.subjectGéneros cinematográficoses-ES
dc.subjectMedios de comunicaciónes-ES
dc.subjectEstéticaes-ES
dc.subjectTeoría del artees-ES
dc.subjectImagenes-ES
dc.subjectDocumentary cinemaen-US
dc.subjectFalse-Documentary cinemaen-US
dc.subjectCinemaen-US
dc.subjectMovie genresen-US
dc.subjectMass mediaen-US
dc.subjectAestheticsen-US
dc.subjectTheory of arten-US
dc.subjectImageen-US
dc.titleThe Documentary, Between Definitions and Indefinitionsen-US
dc.titleEl documental, entre definiciones e indefinicioneses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record