Intermedial Figures in Teorema
Figuras intermediales en Teorema
Author
Bongers, Wolfgang
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/280810.4067/S0718-71812015000200021
Abstract
Regarding the concepts of “intermediality” and “remediation”, this article wants to highlight and analyze the intermedial aesthetics in Pasolini´s work, especially some figures found in Teorema (book and film): the “anfibology” as modern versión of the Horacian formula ut pictura poiesis; the antiliterary form of the text; the “free indirect style” in literature and film; and on a thematic level of Teorema, the importance of arts and technical media as forms of mediation between bourgeois subjects and the world. On the other hand, these figures are articulated with Pasolini’s proposal of thinking cinema as “writing of reality” and they are part of his poetic-cinematographic and political-pedagogical project in search for the lost sacred in our neocapitalist societies. A partir de los conceptos “intermedialidad” y “remediation”, este trabajo quiere destacar y analizar la estética intermedial en la obra de Pasolini, específicamente algunas figuras encontradas en Teorema (libro y película): la “anfibología” como versión moderna de la fórmula horaciana ut pictura poiesis; la forma antiliteraria del texto; el “estilo indirecto libre” en literatura y cine; y a nivel temático de Teorema, la importancia de las artes y los medios técnicos como formas de mediación ente los sujetos burgueses y el mundo. Por otra parte, estas figuras se articulan con la propuesta pasoliniana de pensar el cine como “escritura de la realidad” y forman parte de su proyecto poético-cinematográfico y político-pedagógico en busca de lo sagrado perdido en las sociedades neocapitalistas.