Cyborg Art and Bioethics: Stelarc and The Third Ear
Cyborg art y bioética: Stelarc y The third ear
Author
Radrigán, Valeria
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/286410.4067/S0718-718120130002000011
Abstract
This paper looks into the possibilities of the body as a unitary structure and its reconfiguration through technological development. It includes a report on the state of the question, considering that conceptual and physical re-articulation of the human reaches its most radical degree within the context of art, where questions about the notion of limit on the body and ethical conflicts emerge. Considering that these practices (particularly in the Latin American context) are recent, it is necessary to develop this subject by reviewing the international artistic tradition. Particularly, the work of the Australian Stelarc will set a good example of the problem, analyzing how these body modifications involve new systems of representation, identity handling, etc. El texto revisa las posibilidades del cuerpo como estructura unitaria y su reconfiguración a través del desarrollo tecnológico. Se realiza un informe sobre el estado de la cuestión, considerando que la rearticulación conceptual y física de lo humano, tiene su grado más radical en el contexto artístico, donde aparecen en tensión preguntas por la noción de límite en el cuerpo y su conflicitividad ética. Considerando que estas prácticas (sobre todo en el contexto latinoamericano) son emergentes, se hace necesario desarrollar este tema revisando la tradición artística internacional como análisis de caso. En concreto, la obra del australiano Stelarc, permitirá establecer un buen correlato crítico del problema, analizando cómo estas modificaciones corporales conllevan nuevos sistemas de representación, manejos de la identidad, etc.