To inscribe, to Show and to Recreate a Scar: Children and Writing in the Autobiographical Novel of the Caribbean
Inscribir, mostrar y recrear una cicatriz: infancia y escritura en la novela autobiográfica del Caribe
Author
Amigo, Claudia
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/294410.4067/S0718-71812013000200014
Abstract
What is the role of writing in the narrative of childhood? This article attempts to answer that question by reading three autobiographical narratives of the Caribbean: Chemin d’école [Road to school] (1994), by Patrick Chamoiseau, A House for Mr. Biswas, by V.S. Naipaul (1961) and Le coeur à rire et à pleurer [A heart that laughs and weeps] (1999), by Maryse Condé. In all these works, we observed the moments in which writing becomes a problem for the children characters and we relate these episodes to the image of the scar. Towards the end, we outline a possible relation between this image and the concept of glocalization, proposed by Zygmunt Bauman. ¿Qué papel tiene la escritura en un relato de infancia? El presente artículo intenta responder esa pregunta a partir de la lectura de tres narrativas de inspiración autobiográfica del Caribe: Chemin d’école [Camino a la escuela] (1994), de Patrick Chamoiseau; Una casa para Mr. Biswas, de V.S. Naipaul (1961) y Le coeur à rire et à pleurer [Un corazón que ríe y llora] (1999), de Maryse Condé. En todas esas obras observamos los momentos en que la escritura se torna un problema para los personajes-niños y relacionamos esos episo- dios con la imagen de la cicatriz. Hacia el final, esbozamos una relación posible entre esa imagen y el concepto de glocalización, de Zygmunt Bauman.