Wandering children: the camera as a prison or backdoor in Largo Viaje by Patricio Kaulen
Niños errantes: la cámara como prisión o como puerta de salida en Largo viaje de Patricio Kaulen
Author
Donoso Pinto, Catalina
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/297010.4067/S0718-71812012000200002
Abstract
This article analyzes the film resources used in a 1967 Chilean film as an attempt to translate the urban wanderings of its protagonist –a marginal child– through its cinematic device. The film is Patricio Kaulen’s Largo viaje, precedent of the New Cinema in Chile, that is also contradictory when it comes to Aesthetics and Politics within the frames of this movement. The analysis focuses on the dialogue between the technical possibilities, its narrative decisions and the ideological forces contained in the construction of the implicit viewer of the film Esta investigación analiza el recurso fílmico utilizado en una cinta chilena de 1967 en su intento por traducir el deambular urbano de su protagonista –un niño en situación de marginalidad– mediante el dispositivo cinematográfico. El filme estudiado es Largo viaje de Patricio Kaulen, antecedente del llamado Nuevo Cine Chileno pero también considerado en contradicción con los postulados estéticos y políticos de este movimiento. El análisis se concentra en el diálogo entre las posibilidades técnicas, las decisiones narrativas y la carga ideológica contenida en la construcción de un espectador implícito en la obra.