Delegitimizing Spanish Pictorial Stereotypes: From Equipo Crónica to Antonio Saura
Deslegitimando los estereotipos pictóricos españoles: de Equipo Crónica a Antonio Saura
Author
Sarriugarte, Iñigo
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/297810.4067/S0718-71812013000100003
Abstract
From restrictive cultural and artistic regulations, imposed by Spanish Francoism, a groups of artists begun a process of pictorial illegitimatizations towards a series of cultural Spanish stereotypes. Among these artists, there is the group Equipo Cronica, who used features of Social Realism in a battle for satirizing and ridiculing Spanish culture during the 60s, radically defended by Franco’s regime. Crónica performed cultural parodies against myths like El Greco, Velázquez, Rivera, Zurbarán and Goya. On the other hand, with a language close to Neo figurative art that appeared by the ends of the 50s, Antonio Saura created his Imaginary Portraits with an imaginative violence against these same stereotypes. A partir de las restrictivas normas culturales y artísticas, que se imponen en la España franquista, una serie de creadores se lanzan en un proceso de deslegitimización pictórica en torno a toda una serie de estereotipos culturales españoles. Entre estos creadores, encontramos el grupo Equipo Crónica, que se embarca bajo los condicionantes del realismo social en una batalla por satirizar y ridiculizar aquellos baluartes de la cultura artística española durante los años 60, que eran radicalmente defendidos por el régimen franquista. Realizan parodias culturales, que arremeten contra artistas convertidos en mitos, como El Greco, Velázquez, Rivera, Zurbarán y Goya, entre otros. Por otro lado, bajo un lenguaje cercano a la neofiguración que se da a partir de finales de los años 50, Antonio Saura arremete en sus Retratos imaginarios con violencia creativa contra estos mismos estereotipos.