The Aesthetic Realism of Documentary Cinema in Pier Paolo Pasolini’s Thesis
El realismo estético del cine documental en la tesis de Pier Paolo Pasolini
Author
Dittus, Rubén
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/299010.4067/S0718-71812013000100008
Abstract
Pier Paolo Pasolini’s cinematographic thesis is based on the idea that reality is not natural, but cultural. Thus cinema reveals it, making us aware of the fact that we do not act upon reality but live inside of it, as if reality was a continuous system of signs which we form part of. The revision, in the United States, of the semiotic theory of the Italian director and essayist has returned to the eye of the western movie debates, mainly due to the new readings of the works by Charles Sanders Peirce. The following article claims that the realistic bases of documentary cinema come close to the false naturalism refered by Pasolini by mixing great part of the perceptive processes that nourish the spectator minds. La tesis cinematográfica de Pier Paolo Pasolini se sustenta en la idea de que la realidad no es natural, sino cultural. El cine nos lo revela, y al hacerlo tomamos conciencia de que no se actúa sobre la realidad sino dentro de ella, como si fuera un continuo sistema de signos en el que formamos parte. La revisión de la teoría semiótica del director y ensayista italiano en Estados Unidos lo ha retornado al centro del debate en los estudios fílmicos de Occidente. El principal efecto es la re-actualización de los escritos semióticos de Charles Sanders Peirce. Este artículo postula que las bases realistas del cine documental se acercan al falso naturalismo del que habla Pasolini, tras homologar gran parte de los procesos perceptivos que nutren la mente del espectador.