• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

The Aesthetic Realism of Documentary Cinema in Pier Paolo Pasolini’s Thesis

El realismo estético del cine documental en la tesis de Pier Paolo Pasolini

Author
Dittus, Rubén

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2990
10.4067/S0718-71812013000100008
Abstract
Pier Paolo Pasolini’s cinematographic thesis is based on the idea that reality is not natural, but cultural. Thus cinema reveals it, making us aware of the fact that we do not act upon reality but live inside of it, as if reality was a continuous system of signs which we form part of. The revision, in the United States, of the semiotic theory of the Italian director and essayist has returned to the eye of the western movie debates, mainly due to the new readings of the works by Charles Sanders Peirce. The following article claims that the realistic bases of documentary cinema come close to the false naturalism refered by Pasolini by mixing great part of the perceptive processes that nourish the spectator minds.
 
La tesis cinematográfica de Pier Paolo Pasolini se sustenta en la idea de que la realidad no es natural, sino cultural. El cine nos lo revela, y al hacerlo tomamos conciencia de que no se actúa sobre la realidad sino dentro de ella, como si fuera un continuo sistema de signos en el que formamos parte. La revisión de la teoría semiótica del director y ensayista italiano en Estados Unidos lo ha retornado al centro del debate en los estudios fílmicos de Occidente. El principal efecto es la re-actualización de los escritos semióticos de Charles Sanders Peirce. Este artículo postula que las bases realistas del cine documental se acercan al falso naturalismo del que habla Pasolini, tras homologar gran parte de los procesos perceptivos que nutren la mente del espectador.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB