Recognitions, Paths and Deceits: Literary Reflections on the Emergence of Cinema in Santiago (1900-1931)
Reconocimientos, trayectos y engaños: reflejos literarios de la emergencia del cine en Santiago de Chile (1900-1931)
Author
Lorenzini Raty, Javiera
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/299210.4067/S0718-71812013000100009
Abstract
The following article will trace, in three literary texts, the “imaginary” footprints of the appearance of the cinema in Santiago, Chile: Casa Grande by Luis Orrego Luco, and the chronicles “Un roto va al cine” and “La visita del cowboy” by Joaquín Edwards Bello. From the methodological framework given by the history of urban culture, the analysis of these texts will try to ascertain how the representational impact of the cinematographic phenomenon in Santiago, during the 20th century, articulates a public space characterized by discursive tensions and ambiguities. En este trabajo se rastrearán las huellas “imaginarias” de la emergencia del cine en Santiago de Chile en tres textos literarios de la época: Casa Grande, de Luis Orrego Luco; la serie de crónicas “Un roto va al cine” y “La visita del cowboy”, de Joaquín Edwards Bello. Desde el marco metodológico aportado por la historia cultural urbana, el análisis de estas obras pretende constatar el modo en que el impacto representacional del fenómeno cinematográfico en Santiago de inicios de siglo xx permite entrever un espacio público cruzado por ambigüedades y tensiones discursivas.