Latin American art criticism and the subject of popular culture in the turn of the century
La crítica artística latinoamericana de fin de siglo y la cuestión de lo popular
Author
de la Nuez Santana, José Luis
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/302010.4067/S0718-718120120002000010
Abstract
The aim of this paper is to analyze different contributions of Latin American art criticism on the subject of the popular in the era of globalization. We see now a rethinking of artistic theory in accordance with the advent of postmodernism, whose impact, as in other fields of culture, is undeniable. Consequently, we have been interested to compare views on key issues of the popular (definition of popular, the role of crafts and indigenous culture, approaches to a Latin American theory of art, the significance of key concepts such as the globalization and hybridization). The result shows a different critical scene, no uniform, as is also seen in the studies of anthropologists what we have considered in order to achieve an appropriate contextualization. El objetivo de este trabajo es analizar distintas aportaciones de la crítica artística latinoamericana sobre el tema de lo popular en la época de la globalización. Asistimos ahora a un replanteamiento de la teoría artística en consonancia con la irrupción de la postmodernidad, cuyas repercusiones, como ocurre en otros campos de la cultura, son innegables. En consecuencia, nos ha interesado confrontar opiniones respecto a cuestiones fundamentales de lo popular (definición de lo popular, el papel de las artesanías y de la cultura indígena, las aproximaciones a una teoría latinoamericana del arte y la significación de conceptos clave como son el de globalización e hibridación). El resultado nos muestra un panorama crítico diverso, nada uniforme, como se constata también en los estudios de antropólogos que hemos considerado con el fin de lograr una conveniente contextualización.