Mystical passionflower. Iconological analysis of a baroque painting of the Virgin of Mercy
Pasiflora mística. Análisis iconológico de una pintura barroca de la Virgen de la Merced
Author
Mardones Bravo, Camila
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/302810.4067/S0718-718120120002000013
Abstract
A particular colonial painting of the Virgin of Mercy, composed by her half body «emerging» from an exotic and colorful flower motivates this iconological research. The analysis goes from floral symbolisms in the evangelization process to the specific connotations of two flowers: the rose, because of this painting’s iconographic similarities with the Mystical Rose, and the passionflower, as a possible identification of the flower represented. The confluence of indigenous and european elements, as a creative process of interpenetration, not only evidences the miscegenation of 18th century culture, but also opens interesting possibilities in decoding colonial religious art. Una particular pintura de la Virgen de la Merced, compuesta por su torso «brotando» de una exótica flor multicolor, motiva la presente investigación iconológica. El análisis revisa los simbolismos florales en el proceso de evangelización, para luego adentrarse en las connotaciones específicas de dos flores: la rosa, por la cercanía iconográfica de esta obra con la Rosa Mística, y la pasiflora, como posible identificación a la flor representada en el cuadro. La confluencia de elementos indígenas y europeos, en tanto proceso de interpenetración creadora, no solo pone en escena el mestizaje cultural del siglo xviii, sino que también abre interesantes posibilidades de decodificación del arte religioso colonial.