Urban Machine: Guarded Bodies - Portrayed Streets
Fantomas urbanos: cuerpos vigilados - calles retratadas
Author
Antezana Barrios, Lorena
Ossa Swears, Carlos
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/303210.4067/S0718-71812012000200016
Abstract
The first city photographs taken in Chile, initially by foreign travelers, could be read as the spatial design of a sociopolitical strategy. The analysis proposed in this article tries to deal with the neutrality of the photographic technique by highlighting the priority of sight that captures and designs the object within the symbolic struggles of the Nation-state. In this regard, photography allows disseminating a flexible hegemony. Its staging proposes a visual and architectonical hierarchy in the illuminated and solemn territories where authority and values lie down. Modernization imposes new optical anatomies to a city that rises from the colonial past to receive progress with their work disciplines and aesthetic seductions. Las primeras fotografías de ciudad tomadas en Chile, inicialmente por viajeros extranjeros, pueden ser leídas como el diseño espacial de una estrategia de ordenamiento sociopolítico. El análisis que proponemos en este artículo intenta interpelar la neutralidad de la técnica fotográfica al poner en evidencia la primacía de la mirada que capta y diseña al objeto dentro de las luchas simbólicas del Estadonación. En ese sentido, la fotografía contribuye a difundir una hegemonía flexible cuya puesta en escena propone una jerarquización arquitectónica y visual de los territorios iluminados y solemnes donde reposan la autoridad y sus valores. La modernización impone nuevas anatomías ópticas a una ciudad que se levanta del pasado colonial para recibir el progreso con sus disciplinas laborales y seducciones estéticas.