«Antaras Aconcagua: an acoustic and anthropological study»
Antaras Aconcagua: un estudio antropológico y acústico
Author
Fabre, Benoit
de la Cuadra, Patricio
Pérez de Arce, José
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/303410.4067/S0718-71812012000200017
Abstract
The Antara, more than a musical instrument, was an important cultural, religious and social symbol. The Aconcagua culture assigned their best artisans to this instrument, which had a crucial positioning in their rituals. Its relevance can still be found in the ritual flutes (pifilcas and “Chino” flutes) that are nowadays executed in the southern Andean region. The following article will discuss the characteristics of the Antaras, and the rituals in which this flute is present, through a multidisciplinary analysis that includes an organological, anthropological and acoustic approach, in an attempt to rescue the memory of a central icon in the Aconcagua culture. ∙ La antara, más que un instrumento musical, fue un importante símbolo cultural, religioso y social al que la cultura Aconcagua destinó sus mejores habilidades artesanales y otorgó un lugar fundamental dentro de su ritualidad. Trazos de su importancia persisten a través de flautas rituales (pifilcas y flautas de chinos), actualmente ejecutados en la región surandina. En este artículo se intenta situar, a través un análisis multidisciplinario que incluye su descripción organológica, antropológica y acústica, las características del instrumento y los ritos que la acompañaron, en un intento de rescatar la memoria de quien fuera un ícono central de la cultura Aconcagua.