Towards the Representation of an Epic-Queer City: Diego Ramírez Gajardo
Hacia la representación de una ciudad épico-queer: Diego Ramírez Gajardo1
Author
Simón, Francisco
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/311610.4067/S0718-718120120001000013
Abstract
The following article aims to install the work El baile de los niños, by Chilean poet Diego Ramírez Gajardo, into the context of a homosexual enunciation preceded at least since the seventies. Thus, I will think about two vocal registers that, fused, will develop a metaphor where dance will reveal the impostures of a national culture placed in the urban space. The fi rst register refers to the intertextual relation with Pablo Neruda’s Canto General; the second, symbolizes the transvestite constitution of the poetic voice. Then, the conjugation of both discourses will shape a queer epic, that is, a type of discursive intersection marked by a bidirectional fl ow between the sublimation and the degradation of the represented world; an appropriation of the national history by the sexual dissidence. El siguiente artículo pretende instalar la obra El baile de los niños, del poeta chileno Diego Ramírez Gajardo, en el marco de una enunciación homosexual antecedida al menos desde la década de los setenta. De esta forma, pensaré dos registros vocales que, fusionados, operarán una metáfora donde el baile revelará las imposturas de una cultura nacional emplazada en el espacio urbano. El primer registro se refi ere a la relación intertextual con el Canto general de Pablo Neruda, mientras el segundo simboliza la constitución travestida de la voz poética. Luego, la conjugación de ambos discursos conformará una épica queer, es decir, un tipo de intersección discursiva marcada por un fl ujo bidireccional entre la sublimación y la degradación del mundo representado, una apropiación de la historia nacional por parte de la disidencia sexual.