Iconographic approaches around the diptych «Judit Stories» by Sandro Botticelli in connection with the stanzas on Judit di Medici Lucrezia Tornabuoni: Tiranicidio
Aproximaciones iconográficas en torno al díptico «Historias de Judit» de Sandro Botticelli en relación con las stanzas sobre Judit de Lucrezia Tornabuoni di Medici: Tiranicidio
Author
Piña, Liza
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/314410.4067/S0718-71812011000200007
Abstract
The following essay presents preliminary results of a research about a diptych by sandro Botticelli, on which there is little documentation. The main purpose of this study is to establish a hypothesis regarding the identity of the owner and an alternative option to the common dating of this work, taking into consideration its significance in a specific cultural context, as well as the possible functions of this piece of art as an object. The hypothesis is organizing a series of iconographic and literary background, complemented by theoretical background about the iconographic identification of the botanical motif, which has a great relevance for the interpretation of the artwork, and that has a close relation to the ancient thought and the recognition of emerging gender issues in Renaissance art. El presente ensayo expone los resultados preliminares de una investigación en torno al díptico de sandro Botticelli, sobre el cual existe escasa documentación. El objetivo principal consiste en establecer una hipótesis relativa a la identidad del comitente y a una fechación alternativa a la ya conocida para dicha obra, teniendo en consideración la significación del motivo en un contexto cultural específico y las posibles funciones de esta pieza de arte como objeto. La hipótesis vertebra un conjunto de antecedentes iconográficos y literarios, que la complementan teóricamente con asuntos tales como la identificación iconográfica de un motivo vegetal de gran impacto para la interpretación de la obra, en estrecha relación con el pensamiento antiguo y el reconocimiento de problemáticas de género incipientes en el arte renacentista