The importance of viewing in artistic behaviour: historical identity and visual perception
La importancia de la mirada en el comportamiento artístico: identidad histórica y percepción visual
Author
Porta, Carmen
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/317010.4067/S0718-71812011000100001
Abstract
Clearly, nowadays, the visualization of images has a special meaning, as well as the way in which, voluntarily, it might or might not produce an impact in our retina. This supposes that the observer has a criteria for interpretation that is usually absent. The aim of this paper is to share reading patterns that, even though have emerged from an analysis of tradition, provide references to think about contemporary art, specially from two points of view: the fi rst, the way we understand pictorial representations, and secondly, the attitude an artist holds towards it. We will approach the visual perception concept through a historical journey from the XIX century to our present. The analysis will review texts about the work of Manet, Braque, de Chirico, Music, de Kooning, Hockney and Richter. Our study portrays how perception has given place to characteristics that do not only belong to a particular way of behavior, but also to a peculiar form of acting by the artist which produce in the observer a different attitude in terms of the space-time references. Es evidente que hoy en día adquiere una importancia singular la visualización de imágenes y también la forma en que ellas —querámoslo o no— impactan nuestra retina, lo cual supone por parte del espectador unos criterios interpretativos que muchas veces no tiene. El presente estudio da a conocer unas pautas de lectura que, si bien nos han sido facilitadas por el análisis de la tradición, sirven de punto de partida para refl exionar sobre la obra de arte contemporánea, en este caso la pintura, desde dos puntos de vista: la propia representación pictórica y la actitud que respecto de ella tiene el propio artista. Para ello proponemos un acercamiento al concepto percepción visual a través de un recorrido histórico que abarca desde el s. XIX hasta la actualidad, en base a la revisión de textos que nos aproximan a la obra de E. Manet, G. Braque, C. de Chirico, Z. Music, W. de Kooning, D. Hockney y G. Richter. Dicho recorrido refl eja cómo una forma de ver ha dado lugar a características que marcan no solamente una manera determinada de hacer, sino también una manera peculiar de actuar por parte del artista, a la vez que provocan en el espectador una actitud distinta, en función de las coordenadas espacio-temporales referidas.