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Cuestión de tiempo: Michael Fried y el tiempo del arte moderno

dc.creatorDíaz Soto, David
dc.date2011-06-30
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3172
dc.identifier10.4067/S0718-71812011000100002
dc.descriptionIn the nineteenth century, seminal authors of Formalism, like Fiedler or Hildebrand, strictly compared the «purely visual» plastic arts to the discursive arts of verbal language, ruling out narrativity from plastic arts, which they dissociated from temporality — the formalist «principle of exclusion of time». Later on, «modernist» art critic Clement Greenberg claimed that instantaneousness, as opposed to duration, was the ideal modality for artistic experience. Art critic and historian Michael Fried did not share Greenberg’s position, but developed instead a discourse about time in plastic arts. In his early critical writings on abstract art of the 60’s, he deploys such notions as «visual time», while his later art-historical writings explore temporal modalities in pictorial representation. The apparent paradox between the key role Fried attributes to Manet and instantaneousness in the origins of modern art, and Fried’s own critique of the «literalist» hypostasis of duration in late avant-garde art, can be solved in the light of Fried’s vindication of the durative time of «the everyday». This allows us to understand the characteristic time modality of modern art and of the modern era, pointed in Fried’s notion of presentness.en-US
dc.description En el siglo XIX, autores fundacionales del formalismo, como Fiedler o Hildebrand, contrapusieron estrictamente las artes plásticas, «puramente visuales», a las artes verbales del discurso, proscribiéndoles la narración y disociándolas de la temporalidad: se trata del «principio de exclusión del tiempo», vinculado al formalismo. Más tarde, el crítico «modernista» de arte Clement Greenberg planteó la instantaneidad, en tanto que opuesta a la duración, como modalidad ideal de la experiencia artística. Pero el historiador y crítico de arte Michael Fried, en sus textos de los años 60 sobre arte abstracto, se distancia de Greenberg, desarrollando un discurso sobre la temporalidad en las artes plásticas, con nociones como «tiempo visual»; y en sus posteriores textos historiográfi cos investiga las modalidades temporales de la representación pictórica. La aparente paradoja entre la crítica de Fried a la hipóstasis «literalista» de la duración en las tardovanguardias y el papel crucial que concede a Manet y a la instantaneidad en el origen del arte moderno, la resolveremos atendiendo a su reivindicación de la temporalidad durativa de «lo cotidiano». Así cabe comprender la concepción de la modalidad temporal característica de la modernidad y del arte moderno, a la que apunta su noción teórica de presentness. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3172/2994
dc.rightsDerechos de autor 2019 <h4><strong>&nbsp;AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Est&eacute;ticas</strong></h4>es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 49 (2011); 29-52en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 49 (2011); 29-52es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.49
dc.subjectFormalismen-US
dc.subjectModernist paintingen-US
dc.subjectPure visualityen-US
dc.subjectInstantaneousnessen-US
dc.subjectDurationen-US
dc.subjectFormalismoes-ES
dc.subjectPintura modernaes-ES
dc.subjectPura visualidades-ES
dc.subjectInstantaneidades-ES
dc.subjectDuraciónes-ES
dc.titleA matter of time: Michael Fried and the time of modernist arten-US
dc.titleCuestión de tiempo: Michael Fried y el tiempo del arte modernoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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