Jorge Luis Borges’s «The Immortal»: the Self, Infinites, Absolutes, and Final Vocabularies
«El inmortal» de Jorge Luis Borges: el yo, infinitos, absolutos y vocabularios finales
Author
Sagastume, Jorge
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/319610.4067/S0718-718120110001000011
Abstract
Jorge Luis Borges often consulted Mathematics and Imagination by E. Kasner and J. Newman, where they address the set theory (branch of mathematics that studies the relationship between sets) proposed by Georg Cantor (18451918), and in which transfi nite arithmetic (beyond fi nite arithmetic) is established, and an epistemic system created to represent different levels of the infi nite. Thus, Cantor labels the different levels of the infi nite by assigning to each the fi rst letAISTHESIS Nº 49 (2011): 175-191176 ter of the Hebrew alphabet, the Aleph, followed by a number, depending on the level of infi nite he is referring to (Aleph-zero, Aleph-one, etc.). Following these ideas, Borges weaves several narratives, discussing the infi nite and the absolute. An example of such narratives is the collection of stories compiled under the title The Aleph, which opens with «The Immortal» and closes with the story that gives the collection its title. The objective of this paper is to study «The Immortal» under the Cantorian lens, so as to discuss one particular absolute, the self, and to suggest that it is impossible to establish a fi nal vocabulary, or a defi nite defi nition, about this topic. This impossibility, Borges proposes, is in part due to the apparent fi nitude of language, on the one hand, and on the other, the fallible attributes of human memory are also crucial when it comes to defi ning anything. However, being the ironist Borges is, he is capable of providing through «The Immortal» a re-description of these issues by means of a transfi nite language that resolves some paradoxes while at the same time reveals others. Due to this way of writing, I propose Borges fosters a continuation of the dialogue among different disciplines. Though I will center my analysis on «The Immortal», to develop these ideas I will also revisit other stories in The Aleph departing from a theoretical approach rooted in the philosophy of language. Una obra frecuentemente consultada por Jorge Luis Borges fue Matemáticas e imaginación, de E. Kasner y J. Newman, en la que se discute la teoría de los conjuntos (que es la rama de la matemática que estudia la relación entre conjuntos), propuesta por Georg Cantor (1845-1918), y mediante la cual se crea la aritmética transfi nita (que va más allá de la fi nita) y se establece un sistema epistémico para representar los diversos niveles del infi nito. Así, Cantor le asigna a esas infi nitudes la primera letra del alfabeto hebreo, el Aleph, seguido de un determinado número, dependiendo del nivel de infinitud (Aleph-cero, Aleph-uno, etc.). Borges, de esa manera, teje varias de sus narraciones en las que se trata el tema del infi nito y del absoluto: un ejemplo de ello es la colección de relatos bajo el título El Aleph, que abre con el cuento «El inmortal» y cierra con el que le da el título a la colección. El presente ensayo tiene el propósito de estudiar «El inmortal» bajo la óptica cantoriana, para hablar de un absoluto en particular: el yo, y sugerir que no es posible establecer un vocabulario fi nal o una defi nición defi nitiva sobre el tema en cuestión. Tal imposibilidad, propone Borges, está dada en parte por la fi nitud lingüística, mientras que por otro lado la falibilidad de la memoria juega también un papel crucial en todo intento de defi nición. Sin embargo, como buen ironista, el autor a través de «El inmortal» es capaz de proveer una redescripción del tema mediante un lenguaje transfi nito, sin pretender establecer un vocabulario fi nal sobre la materia, sino, al contrario, tratando de resolver ciertas paradojas a las vez que revela otras, promoviendo así el permanente diálogo entre las distintas disciplinas. Aunque el ensayo se enfoca en el análisis de «El inmortal», a fi n de desarrollar el problema propuesto, también estudia otros relatos contenidos en El Aleph, y utiliza un acercamiento teórico que se enmarca en la fi losofía de la lengua.