Show simple item record

Dos Tiempos para la Utopía: Festivales de Cine Latinoamericano

dc.creatorRomán R., José
dc.date2010-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3242
dc.identifier10.4067/S0718-71812010000200002
dc.descriptionThe two Latin American film festivals that were carried out in Viña del Mar in 1967 and 1969 were connected by their themes: the bonds between films and politics. The exhibited films come from movements known as the «new cinema», which was opposed to the commercial films screened in movie theaters all around the continents. Most of them were trying to represent the social and politic reality in their countries. In parallel to the films screening, the invited filmmakers debated about themes that were relevant to context of the continent in those years (social inequality, cultural dependence, dictatorial regimes, police violence) as well as the aesthetics, cultural and political proposals in which every country based its cinematogrphic experiences. Thus, the following article will analyze the most important films and theoretical proposals that characterised those screening, as well as the invited Latin American filmmakersen-US
dc.descriptionLos dos festivales de cine latinoamericano celebrados en Viña del Mar en 1967 y 1969, tuvieron como tema principal las relaciones entre cine y política. Las películas presentadas provenían de movimientos caracterizados como «nuevo cine», en oposición al que dominaba las pantallas del continente. La mayoría de ellas buscaban representar la realidad social y política de sus países. En paralelo a la exhibición de los filmes, los cineastas invitados debatían sobre los grandes temas que agitaban al continente en esos años (inequidad social, dependencia cultural, regímenes dictatoriales, violencia política) y las propuestas estéticas, culturales y políticas en que cada país y movimiento basaba sus experiencias cinematográficas. El presente artículo analiza los filmes y propuestas teóricas más importantes que caracterizaron tanto las muestras como los encuentros de cineastas latinoamericanoses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3242/3078
dc.rightsDerechos de autor 2019 <h4><strong>&nbsp;AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Est&eacute;ticas</strong></h4>es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 48 (2010); 13-30en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 48 (2010); 13-30es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.48
dc.subjectDocumentaryen-US
dc.subjectCinematographic surveyen-US
dc.subjectRealityen-US
dc.subjectDependenceen-US
dc.subjectRevolution.en-US
dc.subjectDocumentales-ES
dc.subjectCine-encuestaes-ES
dc.subjectRealidades-ES
dc.subjectDependenciaes-ES
dc.subjectRevoluciónes-ES
dc.titleTwice for Utopia: Latin American Film Festivalsen-US
dc.titleDos Tiempos para la Utopía: Festivales de Cine Latinoamericanoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record