Show simple item record

Archivo, Cine, Política: Imágenes Latentes, Restos y Espectros en Films Argentinos y Chilenos

dc.creatorBongers, Wolfgang
dc.date2010-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3250
dc.identifier10.4067/S0718-71812010000200005
dc.descriptionThe following article will use Imagen latente (1987) by Pablo Perelman to develop a few links between Cinema, Aesthetics and Politics. It will consider   the film’s images as vanishing lines that will lead us to discuss the archive and the remnants in relation to the time lived by Chile and Argentina during their military dictatorship. For this, the article will consider the totalitarian impulses found in Europe. In this light, it will become relevant to discuss the notion of phantom, in relation to cinema, memory, and the phenomenon of disappearance. Thus, the text will establish resonances with other fragments and objects from Europe, Argentina and Chile, such as the films by Alain Resnais, El ausente (1987) by Rafael Filipelli, Los rubios (2003) and Restos (2010) by Albertina Carri, as well as the books El palacio de la risa (1995) and Lazos de familia (2001), by Chilean writer Germán Marín. Through this discussion, the article will try to emphasize the notion of archive, given its diverse technologies and materiality, by means of the politics and the art of cinema, considering their capacity to create necessary and unexpected links between mental and objectual images that configure — or disfigure — existence.en-US
dc.descriptionEn este trabajo, Imagen latente (1987) de Pablo Perelman servirá de meseta para desarrollar algunos nexos entre cine, estética y política. Las imágenes del film son líneas de fuga que me llevarán, desde el inicio, a hablar del archivo y del resto con relación a lo ocurrido durante las dictaduras en Chile y Argentina, considerando los impulsos totalitaristas que las preceden en Europa. De ahí la pertinencia de hablar del espectro en su relación con el cine y su futuro, la memoria y el fenómeno de la desaparición. El texto establecerá, de esta manera, resonancias con otros restos y objetos, tanto europeos como argentinos y chilenos, entre ellos films de Alain Resnais, El ausente (1987) de Rafael Filipelli, Los rubios (2003) y Restos (2010) de Albertina Carri, y los libros  El palacio de la risa (1995) y Lazos de familia (2001) de Germán Marín. La idea es enfatizar la relación del archivo, de sus diversas tecnologías y materialidades, con la política y el arte cinematográfico en su capacidad de crear relaciones necesarias e inesperadas entre las imágenes mentales y las imágenes-objetos que configuran —o desfiguran— la existencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3250/3084
dc.rightsDerechos de autor 2019 <h4><strong>&nbsp;AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Est&eacute;ticas</strong></h4>es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 48 (2010); 68-89en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 48 (2010); 68-89es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.48
dc.subjectCine chileno y argentinoes-ES
dc.subjectArchivo y cinees-ES
dc.subjectRemanenteses-ES
dc.subjectImágenes y fantasmases-ES
dc.subjectChilean and Argentinean filmen-US
dc.subjectArchive and cinemaen-US
dc.subjectRemnantsen-US
dc.subjectImages and phantomen-US
dc.titleArchive, Cinema, Politics: Latent Images, Remnants and Phantoms in Argentinean and Chilean filmsen-US
dc.titleArchivo, Cine, Política: Imágenes Latentes, Restos y Espectros en Films Argentinos y Chilenoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record