Strategies for (Not) Forgetting: Notes on Two Chilean Documentary Films of the Post-Dictatorship
Estrategias para (no) olvidar: notas sobre dos documentales chilenos de la post-dictadura
Author
Ramírez, Elizabeth
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/327410.4067/S0718-71812010000100004
Abstract
The return to democracy saw a growing number of documentary fi lms interested in keeping the memory of the dictatorship alive. Although traditionally characterised by their commitment to social issues, recent documentaries shifted to narratives centered on the private sphere.Through autobiographical stories, fi lmmakers of the post-dictatorship generation have developed new expressive ways to refer to this cultural trauma. This article focuses ontwo recent fi lms –Postage: A Visual Letter (2008) and The Burn (2009)– to explore the different strategies that fi lmmakers adopt to merge their personal refl ections on memory and identity with the collective experience of the dictatorship. Although not precisely ‘second generation’ accounts, they will be understood as ‘postmemory’ narrations that critically address the recent past and exhibit its remnants today.
El retorno de la democracia originó un número creciente de documentales interesados en mantener viva la memoria de la dictadura. Aunque tradicionalmente caracterizados por su compromiso social, los documentales recientes han preferido en cambio, centrarse en mundos privados. A través de relatos autobiográfi cos, la generación de la post-dictadura desarrollará nuevos modos expresivos para referirse a este trauma cultural. Este artículo analizará dos documentales recientes –Remitente: Una Carta Visual (2008) y La Quemadura (2009)– para explorar las estrategias que los realizadores adoptan para entrelazar sus refl exiones personales sobre memoria e identidad con la experiencia colectiva de la dictadura. A pesar de no ser precisamente narraciones de ‘segundas generaciones’ buscan desde la ‘post-memoria’ dar cuenta del pasado reciente y exhibir sus ruinas en el presente.