• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Strategies for (Not) Forgetting: Notes on Two Chilean Documentary Films of the Post-Dictatorship

Estrategias para (no) olvidar: notas sobre dos documentales chilenos de la post-dictadura

Author
Ramírez, Elizabeth

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3274
10.4067/S0718-71812010000100004
Abstract
The return to democracy saw a growing number of documentary fi lms interested in keeping the memory of the dictatorship alive. Although traditionally characterised by their commitment to social issues, recent documentaries shifted to narratives centered on the private sphere.Through autobiographical stories, fi lmmakers of the post-dictatorship generation have developed new expressive ways to refer to this cultural trauma. This article focuses ontwo recent fi lms –Postage: A Visual Letter (2008) and The Burn (2009)– to explore the different strategies that fi lmmakers adopt to merge their personal refl ections on memory and identity with the collective experience of the dictatorship. Although not precisely ‘second generation’ accounts, they will be understood as ‘postmemory’ narrations that critically address the recent past and exhibit its remnants today.  
 
El retorno de la democracia originó un número creciente de documentales interesados en mantener viva la memoria de la dictadura. Aunque tradicionalmente caracterizados por su compromiso social, los documentales recientes han preferido en cambio, centrarse en mundos privados. A través de relatos autobiográfi cos, la generación de la post-dictadura desarrollará nuevos modos expresivos para referirse a este trauma cultural. Este artículo analizará dos documentales recientes –Remitente: Una Carta Visual (2008) y La Quemadura (2009)– para explorar las estrategias que los realizadores adoptan para entrelazar sus refl exiones personales sobre memoria e identidad con la experiencia colectiva de la dictadura. A pesar de no ser precisamente narraciones de ‘segundas generaciones’ buscan desde la ‘post-memoria’ dar cuenta del pasado reciente y exhibir sus ruinas en el presente.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB