Film Editing Tendencies in Sergio Bravo’s Filmography
Sergio Bravo y tendencias del montaje
Author
Corro Pemjean, Pablo
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/327810.4067/S0718-71812010000100006
Abstract
This article examines critical concepts related to Gilles Deleuze’s singular doctrine about fi lm editing, as well as the particular form and meaning of editing techniques developed by Chilean documentary maker Sergio Bravo Ramos throughout his fi lmography. The quality of fi lm editing schools, acknowledged by Deleuze as political aesthetic consciousness, can be recognized in Bravo’s documentaries, and by means of its applications, it is possible to distinguish an oscillation of his rhetoric from the widening of the cultural and social objects inventory in Chilean documentary cinema to artistic experimentation developed from them. El texto ahonda, en términos, críticos tanto en la singular doctrina sobre el montaje cinematográfi co propuesta por Gilles Deleuze en sus textos sobre cine, como en el sentido y forma que adopta el montaje en la fi lmografía del documentalista chileno Sergio Bravo Ramos. Las escuelas de montaje, que distingue el fi lósofo y que, como escuelas cinematográfi cas nacionales son asimiladas a conciencias estético-políticas, se identifi can en los documentales de Bravo y permiten distinguir, a través de sus aplicaciones, una oscilación de la retórica del cineasta, entre la ampliación del inventario de objetos culturales y sociales del cine documental chileno y la experimentación plástica a partir de ellos mismos.