Alchemist Picasso: a Reading of “Las Meninas”
Picasso alquimista: Una lectura de “Las Meninas”
Author
Lucero, Guadalupe
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/330210.4067/10.4067/S0718-71812010000100018
Abstract
The objective of this essay is to refl ect on Picasso’s Las meninas según Velázquez, painted in 1957. We have chosen three moments to develop our thesis: in the fi rst place, we will develop a critical revision of the classical lectures on Las Meninas since Foucault published his essay in Les mots et les choses (1966); secondly, and taking as a starting point Rosalind Krauss’ essay on Picasso, The Picasso Papers, we will read the series as a dialectic of fake and falsifi cation, and fi nally we will analyze the relationship between form and content through the problemposing of musical variation. We would like to point out that what is revolutionary in Picasso’s series is indeed their fake power. Este texto presenta una lectura de la serie Las meninas según Velázquez que Picasso realizó en 1957, articulada en tres momentos: 1) revisión de las interpretaciones clásicas de Las Meninas, que poco después de la aparición de la serie picassiana se reactivan en torno al clásico texto de Michel Foucault que preludia Las palabras y las cosas; 2) presentación de la serie a la luz de una dialéctica de la falsifi cación y 3) análisis del vínculo forma-contenido a partir de la problematización de la noción misma de “variación”, buscando algunas resonancias con la lógica musical de la variación. Consideramos que la radicalidad del ejercicio picassiano se encuentra en el centro de lo que se le reprocha: su potencia falsifi cante.