Sensation and Painting in Deleuze
Sensación y pintura en Deleuze
Author
Honorato Crespo, Paula
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/330410.4067/10.4067/S0718-71812010000100019
Abstract
This essay is a comment on the theory of painting developed by French philosopher Gilles Deleuze Francis Bacon. Logics of sensation. This text revise the foundations that support the understanding of pictorial medium as (well as the) action fi eld for contemporary art, nor Bacon’s work in particular. From this pant of view, the keys of deleuzian theory are revealed as: fi rst, painting conceived as a language oriented to the body wich has the power to confi gurated fi xed or determinate sensations and, second, painting thinked as an objective-material manifestation of those sensations. El presente ensayo comenta los alcances de la teoría de la pintura desarrollada por Gilles Deleuze en Francis Bacon. Lógica de la sensación. Se abordan, específi camente, aquellos fundamentos que sostienen la comprensión del medio pictórico como campo de acción para el arte contemporáneo, no así, la obra de Bacon en particular. Desde esta perspectiva, se relevan las siguientes claves de la teoría deleuziana: primero, la pintura concebida como un lenguaje dirigido al cuerpo con el poder de confi gurar sensaciones determinadas; y segundo, la noción de cuadro como manifestación material-objetiva de dichas sensaciones