Show simple item record

La perspectiva artificial y su influencia en el desarrollo de la fotografía: De la perspectiva artificial a la perspectiva fotográfica

dc.creatorRamírez Alvarado, María del Mar
dc.date2009-06-30
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3362
dc.identifier10.4067/S0718-71812009000100003
dc.descriptionThe invention of artifi cial perspective in the Renaissance constitutes one of the historical facts that has determined, to a greater extent, the Western predisposition to look for verisimilitude in the artistic representation. The twodimensional images that allowed appreciating an illusory third dimension made according to certain rules turned into a referential model of iconic construction. The following is a theoretical refl ection that aims, on the one hand, to study in depth the foundations of artifi cial perspective, mainly through León Battista Alberti, and on the other hand, to track down the connections between the discovery of artifi cial perspective and the interest to create images «the most similar to the original» in the beginnings of Photography.en-US
dc.descriptionLa invención de la perspectiva artifi cial en el Renacimiento constituye uno de los hechos históricos que han determinado en mayor medida la predisposición occidental a la búsqueda de la verosimilitud en la representación artística. Las imágenes bidimensionales que permitían apreciar una tercera dimensión ilusoria construida según ciertas reglas se convirtieron, a partir de entonces, en el modelo referencial de la construcción icónica. La siguiente es una refl exión teórica que tiene como objetivos, por una parte, profundizar en los fundamentos de la perspectiva artifi cial, sobre todo través de la figura de León Battista Alberti. Por otra, rastrear las conexiones entre el descubrimiento de la perspectiva artifi cial y el interés por crear imágenes «lo más parecidas al natural» que estuvo en el origen de la fotografíaes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3362/3192
dc.rightsDerechos de autor 2019 <h4><strong>&nbsp;AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Est&eacute;ticas</strong></h4>es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 45 (2009); 25-38en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 45 (2009); 25-38es-ES
dc.source0718-7181
dc.source10.7764/ais.45
dc.subjectFotografíaes-ES
dc.subjectPerspectiva artificiales-ES
dc.subjectImagenes-ES
dc.subjectRepresentación icónicaes-ES
dc.subjectPhotographyen-US
dc.subjectArtificial perspectiveen-US
dc.subjectImageen-US
dc.subjectIconic representationen-US
dc.titleArtificial Perspective and its Influence in the Development of Photography: From Artificial Perspective to Photographic Perspectiveen-US
dc.titleLa perspectiva artificial y su influencia en el desarrollo de la fotografía: De la perspectiva artificial a la perspectiva fotográficaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record