• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Performativity, Liminality and Politicity in the theatrical practice of La Patogallina

Performatividad, liminalidad y politicidad en la práctica teatral del colectivo La Patogallina

Author
Carvajal, Fernanda

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/3370
10.4067/S0718-71812009000100005
Abstract
The following essay tries to analyze and contextualize the exhibition of the play El Húsar de la Muerte, carried out by the artistic collective La Patogallina at the government house of Chile, La Moneda, in the framework of the inauguration of the VII International Festival Theater (FITAM) in 2001. In order to carry out the analysis, we propose the categories of liminality, performativity and politicity which allow conceiving this episode not from conventional theatrical structures, but from a transdisciplinary point of view. These categories plus the ideological, aesthetic and organizational backgrounds of the collective will allow us to understand the bursting of La Patogallina in La Moneda as an event which was marked by the confl icts with the Augusto Pinochet trial. This can be read as a fracture in the festivity/cultural space and the normative consensus that articulated the «politics of aperture» from La Moneda to all citizens.
 
Este ensayobusca describir, contextualizar y problematizar, la presentación de la obra El Húsar de la Muerte, que el colectivo artístico La Patogallina realizó como inauguración simultánea del VII FITAM (2001) y de La Moneda como escenario teatral. Para ello, proponemos las categorías de teatralidad liminal, performatividad y politicidad, que permiten concebir este episodio, no ya desde una perspectiva teatral en sentido restringido, sino privilegiando un enfoque transdisciplinario. Estas categorías y la consideración del derrotero ideológico, estético y organizativo del colectivo, entregan claves para comprender cómo la presentación de La Patogallina, atravesada por confl ictividades en torno al juicio a Augusto Pinochet, puede ser leída como fi sura al espacio festivo/cultural y al consenso normativo que articulaba la «política de apertura» de La Moneda a la ciudadanía.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB