The Comedy of Magic and the Visual Eff ects of the Pre-cinematography Era in the XIX Century in Chile
La Comedia de Magia y los efectos visuales de la era pre-cinematográfica en el siglo XIX en Chile
Author
Maturana, Carmen Luz
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/337210.4067/S0718-71812009000100006
Abstract
Through the bibliographic review of newspapers, magazines and announcements posted during the XIX Century in Santiago and other Chilean cities, it can be seen that a number of plays and some artistic groups, mainly European theater companies, used pre-cinematographic effects on stage to show how theatrical sceneries linked to live magical transformations produced by light-projected optical effects. These plays were showed throughout the whole analyzed century. Optical effects led their scenery. This genre, considered as part of the end of European baroque, had as main foundation both stage machinery and stage magic. With time, these shows disappeared from the stages since they were assimilated by the optical language of Cinema A través de la revisión bibliográfi ca, principalmente de diarios, revistas y afi ches de espectáculos presentados en el siglo XIX en Santiago y otras ciudades chilenas, se confi gura un conjunto de obras y grupos teatrales, principalmente compañías europeas, que utilizaron efectos pre-cinematográfi cos para mostrar mundos escénicos vinculados a las transformaciones mágicas en vivo, producidas por efectos ópticos de proyección lumínica. Estos espectáculos tuvieron vigencia durante todo el siglo analizado. Lideraba el uso de estos efectos en la puesta en escena la Comedia de Magia. Este género, considerado como parte del fi n del Barroco en Europa, tuvo su fundamento principal en la tramoya y la magia escénica. Luego, estos espectáculos desaparecieron del ámbito teatral, siendo absorbidos sus efectos ópticos por el lenguaje del cine