Imaginary of Valparaiso in the Mid Twentieth Century in Juan Uribe’s Novel Sábadomingo and in the Memories of Alfredo González, De carne y sueño
El imaginario de Valparaíso a mediados del siglo XX en Sabadomingo, novela de Juan Uribe, y en De carne y sueño, memorias de Alfredo González
Author
Nordenflycht, Adolfo de
Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/341210.4067/S0718-718120090001000010
Abstract
The present work reviews the way in which Juan Uribe’s novel Sabadomingo and the memoirs De carne y sueño by Alfredo González present an imaginary of decadence of Valparaíso, assumed from the bohemian paratopia. This imaginary is understood as a subversion against a transplanted modernity, which correspond to the promethean imaginary of philanthropists and anarchists of the fi rst decades of the twentieth century. The representation of Valparaíso that both Uribe and González construe reveals, in a mocking and provocative way, the decline of the local promethean identity. Also the authors convey that decadence is not another imaginary but a refi nement of the one given which favors subversion. En este trabajo se revisa como la novela Sabadomingo de Juan Uribe y De carne y sueño, memorias de Alfredo González, presentan un imaginario de la decadencia de Valparaíso, asumido desde la paratopía de la bohemia. Este imaginario se comprende como una subversión a la modernidad transplantada, que se correspondió con el imaginario prometeico de los fi lántropos y los activistas ácratas de las primeras décadas del siglo XX. Las representaciones de Valparaíso que construyen Uribe y González revelan, de un modo socarrón y provocador, la declinación de la identidad local prometeica, pero también manifi estan que la decadencia no supone otro imaginario, sino que es un refi namiento del mismo, que propicia la subversión.